Har du hört talas om uuuu-modellen? Den kan hjälpa dig att snabbt och effektivt skapa säljande inlägg på Linkedin och andra sociala medier.
Vad i hela friden ska jag skriva om? Enligt den norske skribenten och Linkedin-experten Fredrik Fornes är det den frågan som gör att de flesta användare aldrig publicerar några inlägg på Linkedin och därmed går miste om möjligheter på plattformen. För att råda bot på detta har Fornes tagit fram uuuu-modellen som i fyra steg hjälper dig att skapa säljande inlägg på Linkedin.
1. Utmaning
Alla kunder som kommer till dig har på något sätt en huvudvärk de vill bli av med. Inled inlägget med en mening om den utmaning eller det problem kunden står inför. Läsaren ska tänka: ”Ja, det här känner jag igen mig i.”
2. Umbärande
Nu är det dags att strö lite salt i såren och beskriva vilka negativa effekter huvudvärken har. Läsaren ska tänka: ”Aj, detta är inte bra.”
3. Utväg
Vad är lösningen på problemet? Det är här du visar din specifika kompetens. Läsaren ska tänka: ”Jag tror att du kan råda bot på min huvudvärk.”
4. Utfall
Avsluta inlägget med att berätta vilka positiva effekter lösningen på problemet kommer att ge. Läsaren ska tänka: ”Åh, det där vill jag också uppnå.”
Knyt ihop
Meningarna du har skrivit på vart och ett av de fyra u:na utgör stommen till ditt inlägg. Fyll på med den kontext du behöver för att knyta ihop delarna.
När du skriver om målgruppens problem och lösningar enligt den här modellen framstår du som både förstående och kompetent. Det skapar en känsla av tillit. Läsarna kanske inte kommer ihåg allt du säger men de minns hur du fick dem att känna.
Så om du kör fast i skrivandet – tänk uuuu.
Kom också ihåg:
- Den första meningen – kroken eller hooken – ska väcka nyfikenhet och läslust.
- Skriv max 1800 tecken inklusive blanksteg.
- Avsluta med en fråga läsaren kan svara på, en tankeställare eller något som skapar en känsla hos läsaren.
Läs mer
Karusell på Linkedin i 5 enkla steg
