fånga läsaren

Fånga läsaren på kroken

Hur fungerar egentligen en hook? Här får du veta vad du behöver tänka på för att fånga läsaren i början av din text.

Krok. hook, ingress, inledning … Kärt barn har många namn. Men det handlar alltså om konsten att börja en text på ett sätt som fångar läsaren. Vilken typ av krok just du ska välja beror på vem du är som skribent och vilken typ av text du skriver.

Det finns många knep att använda. Kanske har du lärt dig att det är bra att ställa en fråga i inledningen eller att göra ett provocerande påstående. 

Oavsett vilka knep du tar till kan det vara värdefullt att känna till hur en krok fungerar mer generellt. Det intressanta är nämligen att bra inledningar har vissa saker gemensamt. Kroken har samma funktion när den inleder ett inlägg på Facebook som när den utgör de första meningarna i en roman.

Kroken ger läsaren ett löfte.
Beroende på typ av text kan löftet vara att läsaren ska få stilla sin nyfikenhet, lära sig något nytt, skratta, gråta eller uppleva ett äventyr. Den gyllene regeln i allt skrivande är att alltid hålla detta löfte till läsaren.

Kroken eteblerar tonen, stilen och stämningen för resten av texten.
Varje gång du skriver en text skapar du en värld med hjälp av språket och krokens funktion är att bjuda in läsaren till den världen. 

Fånga läsaren med det oväntade

Ett konkret tips vill jag ändå bjuda på. Många lyckade inledningar förenar något vardagligt och välbekant med något oväntat och unikt. Ett tydligt exempel är de första meningarna i Henning Mankells roman Svenska gummistövlar:

Mitt hus brann ned en höstnatt för snart ett år sedan. Det var en söndag. Det hade börjat blåsa under eftermiddagen. På vindmätaren kunde jag på kvällen se att det var över 20 sekundmeter i byarna.

Någonting händer i mötet mellan den högst anmärkningsvärda husbranden och de vardagliga väderobservationerna.

Skriv första meningen sist

Du behöver inte vara romanförfattare för att använda dig av det här sättet att fånga läsaren. Det går utmärkt att förena det välbekanta med det oväntade även i inledningen till ett inlägg på sociala medier.

Hur du än gör för att fånga läsaren, så kom ihåg att du inte måste skriva inledningen först. Då är risken stor att du fastnar. Själv skriver jag nästan alltid de första meningarna sist, när jag kan se helheten och vet vilken värld jag ska bjuda in läsaren till.

Läs mer

Fånga personligheten med konkreta detaljer

Gratis guide som gör dig till en starkare skribent!




Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *