våga skriva på linkedin

Våga skriva på Linkedin!

Är du en av alla dem som har ett konto på Linkedin men aldrig lägger ut något? Här är några tips för att du ska våga skriva på Linkedin.

Var dig själv!

Vi gör egentligen aldrig affärer med företag; vi gör affärer med människor. Så var en människa även på Linkedin!

Jag ser så många på plattformen som stänger in sig själva i strikta yrkesroller. Men i verkligheten har du ju med dig din person även på jobbet. Tänk bara på allt ni pratar om runt fikabordet eller på AW:n!

På Linkedin vill du att människor ska lära känna dig som människa. Vi vill veta vad du tycker, tänker och känner. Det betyder inte att du måste vara privat eller oprofessionell. Men du behöver vara en tydlig person, inte bara ett varumärke eller ett yrke.

Allt skrivande är kommunikation mellan människor. Det gäller både romaner och sociala medier.

Skriv så att alla förstår!

Vem vill du ska läsa dina inlägg på Linkedin? Om du vill ha kunder eller ett större nätverk skriver du inte i första hand för branschkollegor utan för vanliga skrollande Linkedin-användare. Det är dem du behöver fånga för att ditt budskap ska få spridning.

Självklart ska du skriva om det du är expert på. Men skriv så att vem som helst kan förstå! Många överskattar hur avancerat det måste vara. Ofta räcker det med att ligga några steg före läsaren för att det ska bli intressant.

Och skippa krångliga facktermer. De imponerar sällan och blir bara en mur mellan dig och läsaren.

Bygg förtroende!

Skriv mer om det kunden kan tänkas vara intresserad av än om din egen produkt.

Många gör alla sina Linkedin-inlägg till annonser för varor och tjänster. Det fungerar ofta dåligt. Folk köper när de har lärt känna dig och litar på dig.

Lägg krutet på inlägg som sprider kunskap, roar och inspirerar. Visa att du är att räkna med i stället för att säga det. Då kommer kunderna till dig när de är redo och har lärt känna dig och din kompetens.

Några allmänna skrivtips

  • Skriv om en sak i taget! Många vill berätta allt på en gång. Det fungerar dåligt på sociala medier. Om du upptäcker ett sidospår när du skriver: klipp ut och spara till ett senare inlägg.
  • Skriv till ett du! Använd du i stället för ni när du tilltalar läsarna. Det blir mycket mer direkt och personligt. Alla som läser är ju en enskild egen person.
  • Jobba med kroken! Kroken är den allra första meningen. Den som gör att folk stannar upp i skrollandet för att läsa ditt inlägg. Skriv den med omsorg och skriv den sist av allt när du har hela din text framför dig och vet precis vad du vill säga.

Ett sista råd till dig som vill våga skriva på Linkedin är att testa och experimentera. Då lär du dig snabbare vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det fina med sociala medier är ju att ett inlägg som blir dåligt är det väldigt få människor som läser!

Läs mer om Linkedin

Karusell på Linkedin i 5 enkla steg

Vill du lära dig allt om social selling och Linkedin? Då rekommenderar jag Benny Törnqvist på Frilanscoachen.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *