När jag bestämde mig för att skapa en egen hemsida för första gången började jag från noll. Jag visste ingenting om SEO, call to action eller tekniken bakom en webbplats. Det här är listan jag önskar att jag hade hittat då.
1. Välj rätt tema
Så du har skaffat webbhotell, köpt ett domännamn och laddat upp WordPress. Nu sitter du och bläddrar bland hundratals teman för att skapa en egen hemsida. Låter dig förföras av alla vackra exempelsidor som dansar förbi. Det där var snyggt, så vill jag att min sida ska se ut!
Tyvärr måste jag hejda din entusiasm redan här och påpeka att en snygg yta inte är viktigast i det här skedet. Börja istället med att göra en lista över funktioner som du vill att ditt tema ska ha. Fundera också igenom vilken struktur hemsidan ska ha. En användarvänlig hemsida behöver en genomtänkt och logisk struktur.
Om du ska skapa en enkel blogg kan du spara mycket tid på att välja ett tema som är anpassat till det. Om du vill att din hemsida ska presentera dig och ditt arbete på ett bra sätt behöver du sannolikt ett tema som tillåter fler anpassningar.
Ska du dessutom sälja produkter eller tjänster på din hemsida måste temat vara förberett för en webbshop eller ett bokningssystem.
Det lönar sig också att titta på några saker till innan du väljer tema:
- Är temat responsivt och därmed anpassat för visning på mobiler och surfplattor? Superviktigt idag när de flesta inte längre surfar på datorer.
- Vad säger andra användare? Läs recensionerna av temat.
- Har temat tillgång till support?
- Har temat uppdaterats nyligen? Det signalerar att skaparna är aktiva och arbetar med förbättringar.
- Är temat snabbt och i övrigt anpassat för sökordsoptimering (SEO)?
- Kan man ändra färger och typsnitt i temat? Detta kan vara viktigt om du redan har en verksamhet med en grafisk profil som du vill ta med dig när du ska skapa en egen hemsida.
2. Skaffa ett tillägg för SEO
Om du inte är expert på digital marknadsföring behöver du ett tillägg som Yoast eller Rank Math för att se till att dina sidor och inlägg på hemsidan blir sökordsoptimerade. Det innebär att chansen för din hemsida att synas i sökresultaten på Google och andra sökmotorer ökar avsevärt.
3. Använd inte för många etiketter
När man börjar skriva inlägg på sin hemsida är det frestande att använda etiketter på samma sätt som man använder hashtags på sociala medier. Logiken säger att ju fler etiketter desto större chans att folk hittar till dina inlägg. Men varje etikett skapar en ny egen sida på din hemsida. Om du använder många etiketter kommer en del av de här sidorna att innehålla bara ett inlägg, och det tycker inte sökmotorerna om.
Bestäm dig istället för ett visst antal etiketter som är relevanta för innehållet på din hemsida och återanvänd dessa. Skapa inte heller etiketter som är identiska med dina kategorier. Det blir tårta på tårta.
4. Publicera inte för stora bilder
Även om du bara fotograferar med din mobiltelefon blir bilderna i dagens mobilkameror gigantiska. Laddar du upp dem direkt kommer du att göra din hemsida långsammare och det gillar varken besökare eller sökmotorer. Använd ett verktyg för att komprimera dina bilder innan du publicerar dem.
5. Locka besökaren att klicka vidare
Oavsett syfte med din hemsida vill du såklart att besökaren stannar så länge som möjligt. Ett sätt att behålla intresset är att i anslutning till varje inlägg hänvisa läsaren vidare till andra inlägg eller sidor. Om du är bloggare kan du locka med ”relaterade inlägg”, ”senaste inläggen” eller ”mest populära inläggen”.
Om du säljer något på din hemsida kan du länka till erbjudanden som är relevanta för innehållet i den artikel besökaren precis har läst. Detta är vad marknadsförarna kallar call to action. Du behöver veta vad du vill att besöket på din hemsida ska mynna ut i.
6. Ladda upp en egen ikon
Ikonen är den lilla bilden eller loggan du ser när du har flera flikar öppna i webbläsaren. Du kan ladda upp en egen logga när du anpassar ditt tema på ”webbplatsens identitet”. Denna så kallade favicon ger din hemsida ett betydligt proffsigare intryck.
Stort lycka till med att skapa en egen hemsida!
Om du ändå vill anlita ett proffs rekommenderar jag Movement Media eller Johanna Bergsro design.
Läs mer
Bildkarusell på Linkedin
Så funkar det att ge ut en egen bok
Låt mig bli din externa webbredaktör